Det går trender och mode i det mesta. Förutom det rent uppenbara som kläder, design och inredning också inom fritidsintressen, ledarskap, entreprenörskap, semestermål och maträtter m.m. En del saker tänker vi kanske inte ens på som trender eller mode. Som t.ex. vilken sorts rubrik som triggar oss att gå på en föreläsning.

Om jag bad dig gissa på vilket ord som är det mest använda inom föreläsningsvärlden och i företagspresentationer just nu, vilket skulle du gissa på? Jag inser att det är en ganska bred fråga, men misstänker att du har en bra gissning. De flesta av oss har ju lyssnat på både en och två föreläsningar det senaste året.

 

Är innovation ditt självklara val?

Skulle det kunna vara innovation? Helt klart är det en stark kandidat. Förutom entreprenörskap har just innovationer varit på tapeten både i den politiska debatten som i företagsvärlden. Många är företagen som försöker förklara hur de ska fortsätta vara konkurrenskraftiga och hålla sig väl framme i teknik och kompetens. Jag är liksom lite trött på ”corporate bulls..ts” alla haranger som totalt har förlorat mening.

Vad betyder det egentligen när en VD på bolagsstämman står och säger ”att de i sin kommande strategi har som vision att vara mer innovativa för att säkerställa tillväxt”? Jag menar, det är rätt lätt att göra parodi på. Ett överutnyttjat ord kan jag hålla med om, men kanske inte det mest använda.

 

Eller fokuserar du på något annat?

Det har länge varit viktigt att vi håller fokus på rätt saker. Det kan vara våra kunder, vår kärnkompetens eller värderingar. Att fokus är viktigt det har vi förstått. Kanske ordet fokus är vår vinnare i år? Helt klart är det ett ord som många använder. Men är det verkligen det mest använda ordet?

Jag har hört ordet fokus många gånger när företagsledningen vill styra iväg från något annat. Då kan det låta så här: ”Just nu har vi fokus på…” som svar när man inser att man helt tappat bort en annan fråga från agendan.

 

Allvarligt talat… ta det här på allvar nu!

Finns det andra uttryck som används på samma sätt. Företag och framförallt politiker har i sina pressmeddelanden, intervjuer och presentationer en tendens att ta frågan på allvar. Kan allvar vara en kandidat?

Kommunal tog frågan om eventuella mutbrott på allvar. IT-företag är noga med att de tar sina kunders integritet och säkerhet på allvar. Vi lever i en allvarlig tid. Men inte gör det dig mer lugn för att någon tar något på allvar. Ord är bara ord, först med handling får de tyngd.

Påverka, skalbarhet, kreativitet, kundlöfte, utveckling, kompetens, omtanke, engagemang, nytänkande – alternativen är många.

 

Oh – det här är en fantastisk idé!

Kanske det är ett ord som inte har med företagsamhet eller utveckling att göra. Mitt förslag är att det är Fantastiskt. Antagligen börjar över 90% av alla föreläsare sina föreläsningar med hur ”fantastiskt glad” hen är att vara där. För det är ju en så fantastisk publik och ett fantastiskt företag, en fantastisk dag, en fantastisk anläggning m.m. Kanske de precis har fått en fantastisk frukost eller lunch också.

Det kan ju låta som om jag är negativ till orden ovan. Men jag bara tänker att om nu alla andra använder samma ord som du gör så sticker du inte ut från mängden. Precis som när du söker ett nytt jobb och skriver ditt personliga brev gäller det att undvika klichéer som till slut blir som en välling mitt i mellanmjölkens land. Ditt mål är ju att bli ihågkommen, då kan ett första steg vara att se till att inte låta som alla andra.

Det skulle vara en fantastisk presentation. 🙂

Vill du lära dig mer om presentationer kan du ladda ner min fantastiska e-bok om presentationsteknik från iTunes och iBooks helt utan kostnad månaden ut. Det bjuder jag på.

Bokomslag_VagaHallaOrd2_2016

LaddaNerVagaHallaOrd

%d bloggare gillar detta: