Just nu känns det som om jag inte gör annat än att letar bra artiklar, foton och filmklipp som är värda att dela, på mina privata sidor, på mitt företagssida och på andra företags sidor som jag är redaktör för. Vi letar alla det mest spännande innehållet, det mest känslosamma filmerna, de vackraste eller roligaste fotografier vi kan hitta. Vi vill helt enkelt vara en del av att gå viralt.

dela=valuta

Jag har hittat en del källor som verkar vara outtömliga, som hela tiden hittar de mest fantastiska inlägg. Men de flesta av oss får leta och gräva djupt, eller helt enkelt vara en del i kedjan av delare. För egen del funderar jag på om det finns något enkelt sätt att få ordning på allt det här, en karta eller lathund för att komma till rätta med allt delande. Eller bara några knep för att bedöma om mitt innehåll kommer att bli delat eller inte.

Kanske – häng med!

Antagligen delar vi med oss alldeles för mycket under en dag. Jag är säker på att det är många som håller med om det. Det betyder ju också att det blir ännu mer viktigt att det vi faktiskt publicerar är bättre än allt annat som finns där, så att just mina inlägg blir delade. Börja med att ställa dig själv tre frågor:

  • Kommer ditt nätverk/dina följare att tacka dig för ditt inlägg = är det tillräckligt bra?
  • Får det dig att säga wow?
  • Skulle du vilja maila det till en nära vän?

Jag har skrivit om det förut (läs om det här) och ändå känns det som om det är lång väg att gå. Inte bara för dig utan även för mig. Det är lätt att inte göra jobbet, som i alla delar av livet (träning, städning, mathållning etc) – genvägar går ju så mycket snabbare och lättare.

Mycket av det som har delats den senaste tiden har varit ganska mycket wow-faktor på. Jag älskar t.ex. den lilla killen som är proffs på att göra basketmål, den får åtminstone mig att säga Wow!

Men kan jag koppla den till min verksamhet samtidigt som den som tittar tänker: det är otroligt, fantastiskt, underbart, genialiskt (eller annat superlativ) det är ju frågan?

Tester visar att folk delar med sig av det som stärker det egna varumärket. Om min delning får mig att framstå som smart, cool, vänlig, omtänksam, generös, välj en egenskap själv – så delar jag det. Fast egentligen är det rätt enkelt, om du vill ha inlägget i ditt eget flöde, vill säkert andra också ha det.

Den sista frågan av de tre, är faktiskt riktigt bra – om jag ser något som får mig att tänka på en speciell person – det här skulle Sanna, Gittan, Calle eller någon annan av mina vänner vilja ta del av, då kan jag dela det.

En annan fråga att ta hänsyn till är När ska jag publicera – det tar vi i nästa inlägg. 🙂

%d bloggare gillar detta: