Det tar tid – att skapa sig ett varumärke online. Men de som har gjort det, de har gjort det bra. Eller i alla fall de flesta. Det är fler än jag som iakttar, reflekterar och funderar på just det här med varumärken, specifikt personliga varumärken på Sociala Medier. Idag läste jag en kort artikel som hade en liten annan vinkling.
Jackie Korthbauer menar att det inte kommer att vara content marketing som kommer att vara det viktigaste och mest drivande av utvecklingen på Sociala Medier. Hennes teori är att traditionell media och journalisters publicistiska förmåga kommer att ta plats även i det digitala rummet i framtiden.
Kanske har hon rätt. Jag tänker på min egen frustration över hur vi väljer att uttrycka oss utan urskiljning och utan eftertanke för att vi har rätten att göra det. Jag har skrivit om det tidigare och kommer att fortsätta missionera för en bättre dialog och ett generösare bemötande på nätet.
I sin artikel nämner Jackie också hur polariseringen mellan de olika kanalerna växer fram. Jag håller med. Frågan som återstår att svara på är hur många och vilka kanaler bör företag och organisationer vara verksamma på. När det gäller privatpersoner tycker jag att det är helt upp till var och en. Men företag… måste vi vara med överallt?
Jag återkommer till tanken att företag måste veta vilken som är hubben, hur kan vi med flera kanaler driva trafiken dit vi vill ha den, för att i slutändan kunna mäta det CTA, den uppmaning vi ger våra besökare. Vad vill vi att de ska göra? Köpa förstås, men det kanske inte alltid är det första alternativet. Ett möte, en test, en nedladdning, en prenumeration, en… alternativen är oändliga.
Hur planerar ni mediaåret 2015?