Av någon anledning har en av mina äldre artiklar om att skriva en bra rubrik fått ett extra uppsving den senaste tiden. Därför tänkte jag att kan fördjupa mig i det här med rubrikval. Att det är extremt viktigt när vi skriver online förstår nog de flesta. Rubriker är det första vi lägger ögonen på och är styrande för sökmotorerna.
Fast att jag vet att rubriken är den viktigaste meningen i hela bloggartikeln faller jag också offer för att slarva med mina rubriker. Jag lägger helt enkelt inte ner den tid och omsorg som en bra rubrik förtjänar. Reklampionjären David Ogilvy sa:
“On the average, five times as many people read the headline as read the body copy. When you have written your headline, you have spent eighty cents out of your dollar.”
Om nu fem gånger så många läser din rubrik som resten av texten inser åtminstone jag, att den också är fem gånger så viktig. När kampen om uppmärksamhet ständigt ökar borde siffrorna vara ännu större än så. Det skulle inte förvåna mig om det är 1 på 10 nu.
Det betyder också att det är massor av bra innehåll som aldrig blir läst. Brödtexten kan vara hur fullproppad med idéer, tankar och nyheter som helst – men om ingen läser är den helt värdelös. Här får du några tips för att åtminstone öka dina chanser att få dina texter lästa.
Se till att vara till nytta eller hjälp
Att du alltid ska leverera värde till dina läsare är självklart. Det är inte alltid så lätt, men något som fokus på content marketing har gjort oss extremt medvetna om. Om du kan vara till nytta eller hjälpa dina läsare på något sätt, lösa ett problem, underlätta deras jobb eller vardag, svara på en klurig fråga, visa hur de ska göra något… har du kommit en lång bit på väg.
Men du måste också tala om vad det är för hjälp de kan förvänta sig, redan i rubriken. Det du skriver i feta bokstäver högst upp är som en inbjudan till din text. Kan läsarna redan här få klart för sig att de kommer att få värdefull hjälp med ett problem de länge kämpat med är sannolikheten att de läser vidare ganska stor.
För den här texten har du redan fått svaret i rubriken högst upp på sidan: Så här gör du för att skriva bättre rubriker.
Spela på läsarnas känslor
En effektiv rubrik kan också väcka känslor. Det är lätt att tro att känslor ska vara positiva för att det ska avspegla hur du vill att ditt varumärke ska uppfattas. Men ibland kan känslor av avsky, ilska eller rädsla vara ännu mer effektiva. Tänk på hur tidningar använder sig av rubriker när de försöker sälja lösnummer.
Det finns undersökningar som visar att det är mest effektiv om vi kan visa hur någon uppnår njutning eller kan undvika smärta. För en text av det här slaget kanske det känns långt att hitta positiva eller negativa känslor, men vad sägs om:
Så här undviker du att bli bortklickad genom att skriva bättre rubriker.
Ställ en fråga
Under förutsättning att du ställer en fråga som du vet att dina läsare vill veta svaret på är det ett otroligt effektivt sätt att fånga uppmärksamhet. Personligen vill jag helst ha en fråga där jag vet att den som svarar automatiskt nickar med huvudet som för att säga Ja. Då har de redan en positiv inställning när de börjar läsa din text.
För den här texten blir det ganska uppenbart: Vill du veta hur du skriver rubriker som fångar uppmärksamhet?
Taktiska och handfasta tips och råd
Det fungerar alltid att på ett enkelt sätt berätta hur något ska göras. Folk vill veta, både för att få bekräftelse att de redan gör rätt, men också för att slippa göra fel. Ju enklare de kan ta till sig kunskapen desto bättre. Långa avhandlingar och uppsatser från högskolan blir alldeles för svårsmält. Några så här gör du och så här gör du inte räcker alldeles tillräckligt.
Sju slagkraftiga idéer för att skriva en rubrik.
Vi vill bli inspirerade, wow-ade och överväldigade
Om du kan få till en rubrik som redan från början lockar med något som många bara drömmer om är du hemma. Det finns en vision därborta som du vet att dina läsare vill nå upp till. Den som börjar läsa vet att det här är det jag har letat efter så länge.
Visserligen kan det kännas lättare att hitta rubriker som går under den varianten om vi skriver om resor eller inredning eller… ni vet, det där som vi alla drömmer om. Men kanske det t.o.m. går att skriva en inspirerande rubrik om en text om att skriva rubriker.
Idag är dagen du kommer att skriva den bästa rubrik du någonsin skrivit.
Empati, ödmjukhet och generositet
Vi gillar dem som gillar oss, så enkelt är det. Vi gillar dem som förstår oss, så enkelt är det också. Så om du redan i rubriken kan visa både empati, ödmjukhet och generositet har du nått fram till både ett och två hjärtan. Många av oss tolkar det vi tar emot med hjärtat innan vi kopplar på vår hjärna.
Kan du visa att du bryr dig och förstår så blir det lättare för mig som känner mig okunnig och nästintill dum att läsa din text utan att skämmas. För den här texten skulle det kunna vara:
Du kommer att älska mina enkla tips att enkelt skriva bra rubriker.
Kan du lova framgång är du en bra bit på väg
Jag tror att det är den mest beprövade rubrikmetoden av alla. Om du dessutom lovar framgång utan allt för mycket ansträngning blir läsarna ännu gladare. Vi är rädda att behöva betala allt för mycket i tid, pengar och energi för att nå framgång. Visste vi att vi kunde vinna skulle vi hellre köpa en lott, men ibland är det ju tyvärr nitlotter.
Självklart behöver du veta vad dina läsare definierar som framgång för att hitta en rubrik som slår an just här. Kanske jag skulle kunna skriva:
Sju sätt att skriva en rubrik som ger dig kunder!
Nu när du vet vad du bör tänka på kan du säkert hitta rubriker som blir mer verkningsfulla. Ta din artikel och skriv din rubrik efter alla mina punkter för att se vilken du gillar bäst. Skriv då olika på varje idé, skriv tre… helt enkelt skriv många för att hitta den bästa.